Mitä oikeastaan edes on terveellinen ravinto?

Lehdet ja kirjat ovat pullollaan juuri niitä tämän hetken oikeita ruokavalioita ja reseptejä, mitä noudattamalla elät terveellisesti ja voit hyvin. Jokaisella uudella ruokavaliolla voit entistä paremmin! On ruokavalioita joilla laihdut, kiinteydyt, pääset eroon turvotuksesta ja jopa nuorrut silmissä. Kokoajan tulee uutta tietoa siitä mitä saa syödä ja mitä pitää välttää. Välillä hedelmät ovat pannassa, välillä niitä syömällä saadaan välttämättömiä vitamiineja ja antioksidantteja. Entä maitotuotteet? Viljat? Saako niitä syödä vai ei? Entä karppaaminen? Paleo? Raakaruoka? Saako rasvaa syödä? Miten hiilihydraatit? Entä proteiinit? Kuinka monta kaloria?

Olemme etääntyneet omasta kehostamme ja sen viisaudesta kertoa meille mikä sille tekee hyvää ja mikä sille ei sovi ja elämme uusimpien ruokavaliovillitysten armoilla. Keho kyllä tuntee jos vilja aiheuttaa turvotusta ja väsymystä tai jos maitotuotteet muodostavat limaa nieluun. Turvotus, närästys, väsymys, iho-oireet, allergiat, ylipaino ja esimerkiksi selluliittikin, ovat kaikki oireita siitä että syömme sopimattomia asioita. Oireista on tullut osa normaalia elämäämme emmekä enää tunnista niitä ruokavaliosta johtuviksi. Syytämme ylipainosta kiirettä, liikkumattomuutta, geenejä tai muita ulkoisia tekijöitä, tai yritämme päästä eroon selluliitista erilaisilla rasvoilla ja muilla ulkoisilla keinoilla. Väsymykseen nukutaan päiväunia ja juodaan kahvia ja iho-oireisiin syödään lääkkeitä. Näillä keinoilla emme poista syitä, ainoastaan hetkellisesti oireita. Ei kuulu turvottaa! Ei kuulu närästää! Päiväunen tarve ei ole normaalia kehomme toimintaa! Selluliitti ei ole naisten juttu!

Suolisto on vastaus moniin nykypäivän vatsa- ja iho-ongelmiimme ja muihin oireisiimme. Suolisto on jalkapallokentän kokoinen alue sisällämme, jonka avulla kehoomme imeytyy tarvittavia ravintoaineita ja jossa myös eritellään huonot asiat vessanpönttöön meneviksi. Tiesitkö, että suolistossa muodostuu myös iso määrä aivojen välittäjäaine serotoniinia? Sen avulla kehomme säätelee mm. unirytmiä, vireystasoa, ruokahalua, seksuaalisuutta ja mielialaa. Jos suolisto ei toimi optimaalisesti, oireilemme monin eri tavoin. Suoliston epäkuntoon vaikuttavat monet tekijät, joiden vältteleminen nyky-yhteiskunnassa on lähes mahdotonta. Kiire, stressi, vähäinen uni ja lepo, liika liikunta, ruoan tehotuotanto, lisä- ja säilöntäaineet, torjunta-aineet, makeutusaineet, sokeri, prosessoidut viljat ja maitotuotteet voivat olla syynä suoliston huonoon kuntoon. Oletko ikinä miettinyt mitä tehotuotanto terveellisenäkin pidetylle ravinnollemme tekee? Oletko tietoinen että esim. banaanissa on tutkimusten mukaan nykyään 95% vähemmän b6-vitamiinia, kuin mitä siinä oli 30 vuotta sitten? Se tarkoittaa että 30 vuotta sitten saimme kolmesta banaanista päivän b6-vitamiinitarpeen täyteen, nyt meidän tulisi syödä 30 banaania jotta pystyisimme lähellekään samaan! Ja lisäksi suoliston kunto vaikuttaa siihen että imeytyisikö noista kolmestakymmenestä banaanista vitamiineja kehon käyttöön ollenkaan!

Jos olet usein uupunut, tarvitset päiväunet, sinua turvottaa tai närästää, mieti ruokavaliotasi. Poista hetkeksi maitotuotteet, viljat, sokerit, ja makeutusaineet. Lisää ruoansulatusentsyymejä, kuituja ja maitohappobakteereita suolistosi ravinnoksi, juo vettä 2-3 litraa päivässä ja syö säännöllisesti pieniä annoksia, jotka sisältävät aina proteiinia hyvästä lähteestä kuten kana, kala, kananmuna, tofu, quinoa tai vaikka linssit ja kuituja kasviksista, vihanneksista ja juureksista. Lisäksi huolehdi rasvan saannista hyvistä lähteistä kuten esimerkiksi pähkinät, siemenet, oliiviöljy, avokadoöljy, kalaöljyä unohtamatta. Ja tämän lisäksi ota käyttöösi ravintolisät, joilla saat turvattua vitamiinien, kivennäisaineiden ja hivenaineiden optimaalisen saannin. Kun vatsa on kunnossa voit kokeilla yksi ravintoaine kerrallaan lisäämistä ruokavalioon. Tällöin kehon kuuntelu on helpompaa, kun olemme ensin eliminoineen oireita aiheuttavat tekijät pois.

Ota iso askel terveyteesi ja laita ravintosi kuntoon ennen kesää! Neljä helppoa askelta kohti parempaa oloa ravinnon avulla:

  • juo vettä 2-3 litraa päivässä aterioiden välillä.
  • syö kuituja kasviksista, marjoista ja hedelmistä joka aterialla.
  • muista hyvät rasvat! joka aterialla jotain rasvaa esim. kalasta, oliiviöljystä tai avokadoöljystä.
  • käytä laadukkaita ravintolisiä puhtaan ravinnon ohella jotta turvaat optimaalisen ravintoaineiden saannin ja hyvinvoinnin.